Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Kętach

Strona główna » Artykuły i porady » SPOSÓB NA NUDĘ, CZYLI SUBIEKTYWNY PRZEGLĄD GIER

SPOSÓB NA NUDĘ, CZYLI SUBIEKTYWNY PRZEGLĄD GIER

Zalet grania w różne gry planszowe i karciane jest wiele. Od możliwości dobrania odpowiednich gier do praktycznie każdego wieku i okoliczności, poprzez walory edukacyjne na rozwoju umiejętności społeczno – emocjonalnych kończąc. Są świetnym sposobem na wspólne spędzanie wolnego czasu i rozwój więzi rodzinnych.

Oto subiektywne zestawienie planszówek, które przeszły w naszym domu próbę testu. Może któreś z nich i Wam przypadną do gustu ?

Trominos Color (Goliath), 3+, 2-4 graczy

To doskonale przemyślana gra towarzyska, która dostarczy Ci jeszcze więcej niezapomnianej zabawy! Gra przypomina klasyczne i bardzo lubiane domino – trójkąty układamy według barw umieszczonych na narożnikach! Układane elementy mają kształt równobocznych trójkątów z kolorami w narożnikach. Dostawiając kolejny kamień do już ułożonego układu, musimy zadbać o to, by kolory w sąsiadujących narożnikach były takie same.

Mozaika (EPIDEIXIS), 3+

To zabawa edukacyjna przeznaczona dla dzieci i dorosłych. Rozwija twórcze umiejętności dziecka, ponieważ z klocków Mozaiki można komponować wiele wzorów, zróżnicowanych pod względem ilości, kształtu, koloru klocków i rodzaju figur geometrycznych. Wspomaga koncentrację, umiejętność analizowania i tworzenie logicznych struktur i kombinacji, rozwija zdolności manualne oraz koordynacje wzrokowo-ruchową, pomaga w nauce rozpoznawania kolorów i uczy logicznego myślenia.

Memory, różne rodzaje, 3+

Memory to prosta gra pamięciowa, dostępna na rynku w rozmaitych odmianach. Uczestnicy rozgrywki ćwiczą spostrzegawczość, koncentrację i prawidłowość skojarzeń. Gry tego typu mają najważniejsze cechy dobrych gier familijnych, dorośli grając z dziećmi bawią się równie dobrze i nie mają przewagi wynikającej z różnicy wieku.

Przewrotne motylki ( Lucrum games) 5+ 2-4 graczy

To niezwykle kolorowa, a przy tym niezmiernie łatwa do wytłumaczenia gra adresowana zarówno do najmłodszych, jak i do dorosłych graczy. Każdy z graczy otrzymuje planszetkę wyposażoną w specjalne “skrzydełka”, których przekładanie w prawo i lewo pozwala na uzyskanie ogromnej liczby przeróżnie ubarwionych motylków. Celem każdego gracza jest znaleźć na swojej planszetce motylka wskazanego przez kartę celu zanim uczynią to rywale. Rozgrywka w Motylki, oprócz dostarczania dzieciom zabawy i uśmiechu, rozwija też ich spostrzegawczość oraz sprawność manualną.

Monopoly Junior (Hasbro) 5+; 2-4

Uproszczona wersja Eurobiznesu, Bankruta, Monopoly czyli klasycznych gier ekonomicznych.

Zgadnij kto to? (MB Games ) 5+, 2 graczy

Każdy gracz ma przed sobą planszę z identycznymi postaciami. Aby wygrać, należy zadawać przeciwnikowi pytania – poprzez eliminację i dedukcję należy odgadnąć, jaką postać ukrył w myślach drugi gracz.

Pełny kurnik (Kukuryku), 5+, 2-4

Wersja Farmera dla początkujących – mniej zwierzątek – farma skurczyła się do kurnika, proste reguły i dosyć szybki przebieg gry. Gra „Pełny kurnik” zapewni fantastyczną zabawę dla całej rodziny. Gracze zbierają jaja, hodują kurczaki i kury oraz starają się bronić je przed ptasią grypą i przebiegłym lisem.

Dobble (Rebel), 6+, 2-8 i Plaster miodu 5+, 2-6

W te gry można grać na klika sposobów. W zasadach można znaleźć pięć mini-gier. Najpopularniejszą jest wersja, w której wszystkie karty rozdaje się graczom, a jedną z kart kładzie na środku stołu. Na dany sygnał gracze patrzą na pierwszą kartę z góry, którą trzymają w ręku i szukają wspólnego symbolu z kartą, która leży na stole. Symbol nazywają głośno i szybko kładą swoją kartę na stole, przykrywając starą kartę. Teraz każdy z graczy musi znaleźć wspólny symbol z nową kartą! Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się kart.

Pictureka (Hasbro), 6+, 2 graczy

Gra ćwiczy spostrzegawczość, refleks i koncentrację. Pictureka – gra rozwijająca spostrzegawczość, pamięć i refleks. Gra polega na tym, kto pierwszy odnajdzie na planszy żądaną ilustrację. Różnokolorowe karty oznaczają różne kategorie zadań. Wygrywa gracz, który zgromadzi najwięcej kart. Wielką atrakcją jest grafika – ciut obrzydliwa:), ilość szczegółów i niuansów na poszczególnych planszach zwala z nóg…

Uno (AMIGO Spiel), 6+, 2-10

Gra karciana, składająca się ze 112 kart w 4 różnych kolorach oraz karty akcji. Celem gry jest jak najszybsze pozbycie się kart w każdej rundzie i zdobycie punktów za karty, które zostały w rękach innych graczy. Zwycięża gracz, który jako pierwszy zdobędzie 500 punktów. Po wyłożeniu przedostatniej karty gracz musi krzyknąć „UNO”, tzn. „jeden”. Jeśli nie krzyknie i zostanie „przyłapany”, bierze kolejne karty.

Catan Junior (Galakta), 6+, 2-4

Żegluj swą piracką łajbą po morzach, odkrywaj wyspy i buduj na nich obozy piratów! Potrzebne ci będzie przy tym „to i owo“ np. drewno, szable i złoto. Kto wykaże się sprytem i zbuduje swój obóz w strategicznym miejscu, aby przy odrobinie szczęścia szybko zgromadzić surowce potrzebne do budowy kolejnego obozu? Gdyby tylko nie ten złośliwy Czarnodzioby, który ciągle wchodzi wam w drogę… Dzięki edycji Junior także młodsi gracze (od 6 lat) mogą przeżyć przygodę oferowaną przez bestsellerową grę „Osadnicy z Catanu“ – a dorośli chętnie się do nich przyłączą!

Cortex dla dzieci (Rebel), 6+, 2-6

Gracze będąrywalizować ze sobą, szybko zgadując odpowiedzi na 8 rodzajów wyzwań, które rozwijają różne funkcje ludzkiego mózgu. Za prawidłowe odpowiedzi otrzymają części układanki, a pierwsza osoba, która zdobędzie wszystkie 4 części i ukończy swój obrazek mózgu, zostanie zwycięzcą!

Farmer ( Granna), 7+, 2-6

To gra rodzinna o strategiczno-ekonomicznym podłożu, znana od kilkudziesięciu lat, odpowiednia dla dzieci i dorosłych. Dzięki niej wcielasz się w hodowcę zwierząt, którego ambicją jest zostanie superfarmerem. Żeby osiągnąć ten tytuł trzeba zdobyć przynajmniej po jednym przedstawicielu kilku gatunków zwierząt dostępnych w rozgrywce. Żeby to osiągnąć należy rozmnażać swoje zwierzęta, handlować nimi i wymieniać z stadem ogólnym. Są też zagrożenia- w okolicy grasują wilki i lisy, które mogą zniszczyć hodowlę.

Rummikub (TM Toys), 7+, 2-4

Rummikub to wspaniała gra towarzyska. Jest doskonałą rozrywką dla całej rodziny. Rummikub jest grą bardzo interesującą, atrakcyjną i wciągającą. Cenną cechą Rummikuba jest to, że przyjemność i satysfakcję ma się z samego uczestnictwa w tej grze, a nie tylko z pokonania przeciwnika. Gra polega na pozbyciu się wszystkich kostek z liczbami, wykładając na stół sekwencje lub ciągi minimum 3-liczbowe. Najciekawszą możliwością jest ingerencja w już wyłożone kostki – w swojej kolejce możesz je dowolnie przesuwać i modyfikować, byle tylko na koniec nie naruszyć podstawowej zasady (minimum 3 kostki w sekwencji lub ciągu).

Wilki i owce (Granna), 7+, 2-4

Niezwykle wciągająca, rodzinna gra Philippe’a des Pallieres. Zgromadź na jednym polu tyle owiec, ile zdołasz. Otocz swoje stado płotem, aby ochronić je przed głodnym wilkiem. Gdy jednak wilk wkradnie się na teren zagrody, poszukaj myśliwego. Ta gra zaskoczy i zafascynuje najbardziej wybrednych graczy.

Gorący ziemniak (Alexander), 8+, 2-4

Osoba trzymająca ziemniak, musi udzielić odpowiedzi na zadane pytanie i przekazać go dalej. Ziemniak przechodzi z rąk do rąk tak długo, jak długo kręci się bączek. Gracz, który jest w posiadaniu ziemniaka w momencie, gdy czas przeznaczony na odpowiedź upłynął, właśnie się sparzył i przesuwa swój pionek o jedno pole bliżej grilla. Przegrywa ten, kto pierwszy dotrze na pole oznaczone hasłem „spalony”. Do odmierzania czasu trwania rundy można użyć też darmowej aplikacji na smartfony.

Boogle (Hasbro) 8+, 1-15

Zabawa polega na tym, by w ciągu minuty z rozsypanych w specjalnym koszyki literek ułożyć możliwie dużo wyrazów. Słowa należy budować z liter przylegających do siebie, a więc graniczących przynajmniej jedną ścianką bąd

ź kantem. Literki te muszą być ułożone w odpowiedniej kolejności i żadnej z nich nie można wykorzystać więcej niż raz. Im dłuższy wyraz, tym więcej punktów się zyskuje.

Dixit ( Rebel), 8+, 3-6

Jest to gra w skojarzenia, w każdej z tur jeden z graczy staje się bajarzem. Wybiera jedną ze swoich kart i mówi zdanie, które do niej nawiązuje. Pozostali gracze wybierają jedną z własnych kart, która najlepiej pasuje do zdania bajarza. Następnie wszystkie wybrane karty są mieszane i zadaniem pozostałych graczy jest odgadnięcie, która z nich należała do bajarza.

Ubongo i Ubongo 3D (Egmont), 8+, 1-4


Szalona gra, która rozkręci Twój mózg! Każdy gracz dostaje planszę i 12 elementów układanki. Każda plansza ma inny wzór. Jeden z graczy przekręca klepsydrę i rzuca kostką, wskazując, z których elementów gracze będą korzystać w tej rundzie. Wszyscy gracze jednocześnie starają jak najszybciej zasłonić puste pola na swoich planszach. Każdy, kto zdąży to zrobić, zanim skończy się czas, zdobywa klejnot. Wygrywa gracz, który w ciągu dziewięciu rund zbierze najcenniejsze klejnoty! „Ubongo” to światowy bestseller, który zdobył popularność dzięki bardzo prostym zasadom i błyskawicznej rozgrywce. Dwa poziomy trudności łamigłówek umożliwiają dostosowanie gry do wieku i doświadczenia graczy.

Scrabble (Mattel), 10+, 2-4

W tej najpopularniejszej na świecie grze słownej liczy się każde słowo! Przy całej swej prostocie gra niesłychanie wciąga. Jest znakomitym polem do pasjonujących pojedynków tęgich głów, a także do relaksujących rozgrywek z rodziną lub przyjaciółmi. Scrabble to niezmiennie fascynująca, rozwijająca rozrywka!


Eurobiznes (Labo Market), 14+, 2-5

Nic się nie zmieniło od naszej młodości… Chyba najstarsza gra biznesowa dostępna obecnie na rynku. Można grać godzinami, modyfikować reguły i świetnie trenować liczenie (głównie pieniędzy które jesteśmy komuś winni:), doskonalić sztukę negocjacji i dobijania targów.

I jeszcze jedna uwaga – czym kierować się przy zakupie gier?

  1. Przede wszystkim dla osoby w jakim wieku jest gra. Nie warto kupować zbyt wielu gier dla maluszków, bo z nich bardzo szybko dziecko wyrośnie. Dla początkujących graczy nie poleca się gier zbyt długich czy przekombinowanych. Kilometrowa i skomplikowana instrukcja ostudzi zapały każdego zapaleńca.

  2. Ile osób będzie w nią grało. Najpraktyczniejsze są gry dla 2 do 4 osób. Warto mieć też kilka pozycji, w które można grać samemu.

  3. Trwałość. Dostosowana do wieku i przewidywanego stopnia używania.

  4. Zainteresowania. Są dzieci, którym do gustu przypadną gry logiczno – analityczne, innym gry oparte na budowaniu historii, jedni wolą gry na czas inni bez limitu czasowego, rywalizacyjne lub kooperacyjne……

  5. Weźmy też pod uwagę nasze preferencje. Gra ma bowiem sprawiać przyjemność zarówno dziecku, jak i rodzicowi ?

Dobrej zabawy i owocnych rozgrywek?!!!

Opracowała Magdalena Adamaszek – psycholog


Dodano środa, 15 kwietnia 2020 23:41

Skip to content